7 zile (repovestire)

anul trecut la paris
AFIŞUL TINEREŢEI
(repovestire)
Anul acesta am fost la Paris? O, que
belle journée a Paris;unde ne îndrăgosteam
de restul Parisului altora; cine ştia? Noi eram
bătrânei şi proaspeţi trepte afişe cărări bine bătute
ultima tinereţe dură şapte zile ca Facerea; O, que belle
journee a Paris! Prima iubire şi ultima!

Anul acesta să fi fost la Paris? O, que
belle journée a Paris;mi se pare o viaţă
într-un an şi un an în 7 zile Facerea şi Desfacerea
unui roman nescris: cine să-l scrie şi pentru cine?
Nu aş mai face parte; eu nu mai fac parte
şi nici Hemingaway nu se simte prea bine
am trecut pe la Ioneşti ca într-o hârjoană
dintr-o fulgerătură de gând alte fapte mari româneşti
la Paris nu se mai fac ai noştri tineri la Paris trec cu turma
la gât cravata cum se leagă ştreangul şireturile devin la Paris
şiretlicuri…nimicuri gânduri de trecere

Preşedintele Baudelaire
nu ne-a primit deşi ambasadorul Nichita Hristeanovici
veni să ne conducă din vis asigurându-ne că totul e aranjat
doar votka să o plătim în loc de absint vodka –
preşedintele Baudelaire pe Pont Alexandre bea vodka la rând cu turiştii
româno-ruşi ambasadorul Nickita nici el mai ştie ce reprezintă pe cine şi cum
şi câtuşi de cât sau puţinul cel mult de odinioară frezii crini
anotimopuri, o castele!… tronuri de împrumut exoduri în gând!

s-au părăduit anotimpurile poeţii fac trotuarul pe partea dreaptă
după ce ani la rând au încecat pe stânga şi nu s-au ales cu nimic…

la Amboise mi-am rupt genunchii să urc la mormântul lui Leonardo
aveam pentru Dânsul o singură întrebare *dedusă dintrânsul – ca o nedesluşire intimă
nu mi-a răspuns prea multă aglomeraţie tineri cu şcoala
pensioari turişti şi femele famelice ; mai era şi romanul acela
care l-a pus în cea mai proastă poziţie post-mortem…
“Nu crede tot ce se scrie tinere tinere… oh!”
” Dar eu sunt bătrân ca şi tine ca şi alde matale”…
“Asta o crezi sau o zici tu; una-i să fii bătrân alta nemuritoriu”…
Instantaniu mi-am dat seama câtă dreptate are
şi nu i-am mai pus întrebarea mea curioasă de ce sexul se crede în om un alt om şi face ce-l taie pe el capul punând omul în situaţii de-a dreptul jenante-oricum nu cred că mi-ar fi răspuns…

Eu nu mai fac parte din acest roman; de ce
văd pretutindeni o lume de maculator ?..
când s-a şifonat aşa tare lumea noastră
oare din ce pricini ascunse?la vedere oricum…
Gata cu întrebările care cer răspunsuri
iar eu nu mai am pentru lumea lor alte răspunsuri
doar file de maculator şi acelea vândute la gura metroului
în staţia parisiană (cum se chema staţia din metroul parisian
în care invariabil – urcând ne ciocneam de aceeaşi ţigancă
cu mâna întinsă – o cunoscusem de-acasă ne cunoşteam?!
cu indecenţă-şi fixa pe mine privirea ca altădată-
la Bucureşti în staţia de metrou de la Obor?!…)

O, que belle journée a Paris;mi se pare o viaţă;
uneori aiurez sau am rămas la Paris unde 7 zile
nu a fost ceaţă numai senin anume senin din senin
pentru noi pentru mine sigur fusese comandat acel
Senin şi livrat pentru mine anume „metereopaticul”!
nesimpaticul nesuferitul de mine însumi cinicul cane-câinele care mai mult latră şi de muşcat
nu mai muşcă; când din senin aş fi muşcat din Paris
acea dungă de cer
la Sacre Coeur
de unde Parisul se vede ca-n palmă şi cu atâta rămâi
după ce râmâi singur cu tine dar post-parisium..

O, que belle journée a Paris; să fi rămas la Paris
Să fi cerut “azil” a retour să fi plonjat într-altă
nova vita- la vie nouveau- altă viaţă?!
O, DE-AR MAI VENI O PLOAIE DIN STELE!

 
Ion Murgeanu

Despre absentul

Nula dies sine linea
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

